Airbus A321XLR, który odwiedził stołeczne lotnisko im. F. Chopina, to samolot o rejestracji 9H-XLA i numerze seryjnym MSN 12346. XLR został wyprodukowany w Hamburgu w pierwszych miesiącach tego roku, a swój pierwszy lot techniczny odbył 2 kwietnia br. Do maltańskiej spółki Wisza został dostarczony 15 lipca i tego samego dnia został przebazowany do swojej bazy na lotnisku Malpensa. Do obsługi połączeń dołączył 18 lipca, a jego pierwszą trasą było połączenie Mediolan Malpensa - Larnaka. Ostatecznie samolot ma realizować głównie połączenia z Mediolanu do Dżuddy i Ammanu.
Wizyta w Warszawie nie jest jednak pierwszą dla tego typu w Polsce. Dokładnie 19 czerwca br. XLR Wizza UK (G-XLRA) pojawił się we Wrocławiu do którego wykonywał rejsowe połączenie z Londynu Gatwick. Następnie jeszcze kilkukrotnie pojawiał się na lotnisku w stolicy Dolnego Śląska.
Będzie mniej XLR we flocie
W następstwie ostatnich decyzji biznesowych,
dotyczącej zamknięcia spółki w Abu Zabi, Wizz Air zamierza zmniejszyć lub zmienić zamówienie
47 samolotów A321XLR. Według ostatnich zapowiedzi, linia powróci do swoich głównych rynków europejskich i zmieni część zamówienia na samoloty XLR na standardowe A321neo. Próba ekspansji na dalekie trasy do Azji i zamówienie samolotów A321XLR miało kluczowe znaczenie dla strategii Wizz Air dotyczącej bezpośrednich połączeń z Europy w rejon Zatoki Perskiej, Indii i Azji. Dlatego wraz z zamknięciem działalności w Abu Zabi, Wizz Air wykorzysta prawdopodobnie prawa do konwersji zamówionych maszyn, aby zamienić XLR na bardziej odpowiednie dla europejskiego regionu samoloty A321neo.
Flota grupy Wizz Air
Obecnie flota całego Wizz Air Holdings, w skład którego wchodzą linie Wizz Air, Wizz Air Malta, Wizz Air UK orz jeszcze Wizz Air Abu Dhabi, to 239 airbusów: 31 A320, sześć A320neo, 41 A321 oraz 161 A321neo, w tym trzy A321XLR. Przewoźnik oczekuje na dostawę 295 airbusów: 13 A320neo, 238 A321neo oraz 44 A321XLR.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna posiada także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie może zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".